torsdag 4. august 2011

Evvoia og de Nordre Sporadene, 29.6 - 30.7, 2011.

Etter 4 døgn i Olympia Marina, Lavrio, hadde nordavinden spaknet og vi satte kursen nordover mellom fastlandet og øya Evvoia.
Vi ble et par dager i en fantastisk lagune i Voufalo, på svai. Der traff vi Tom-Harald fra Kragerø.
I Khalkis fikk vi fin plass i yachtklubben og måtte vente i 3 døgn på broåpning, som fant sted 2330 på kvelden.(Stengt fredag, lørdag,søndag).
Farvannet mellom fastlandet og Evvoia er godt skjermet, det ble mye motor og liten vind. Varmen begynte å kjennes, men vi dusjet stadig på akterdekket (bøttedusj!).
Vi var innom Loutra Aidhipsou, Orei og lå på svai i Ormos Vathoudhi, før vi den 9.juni fortøyde under de hvite husene på Skiathos. Nå var vi i Sporadene.
Per-Harald kom etter 2 dager med fly fra Thessalonoki og ble med oss i 11 dager.
Fra nattbråket på Skiathos (disco!), seilte vi over til Loutraki på Skopelos, en liten trivelig havn med strøm og vann. Der likte vi oss godt og en kveld spiste vi middag oppe på den hvite byen Glossa, oppe i fjellet.
Etter noen dager seilte vi til ei skjønn uthavn på øya Peristeri, like øst for Alonnisos. Det var 28 grader i vannet og fullmåne om kvelden!
Vi var innom Patitiri på Alonnisos før vi tok noen dager i Skopolos by, på Skopolos.
Byen var bare skjønn, med sine hvite hus, flislagte gater og over 100 kirker.
Vi leide bil, utforsket denne skogrike øya og fant "Mamma Mia Beach" med kirken på toppen av fjellet!
På seilasen tilbake fikk vi opp gennakeren og logget over 7 knop, en flott opplevelse!
Det ble noen flott dager sammen med Per-Harald, som dro hjem den 22.7. for å arbeide.

Vi seilte så tilbake til Skopolos, var innom Steni Vala på Alonnisos, men tok kvelden på svai i Ormos Tzorti.
Den 25.7. seilte vi 40 nm øst til den største av disse nordre sporadene, øya Skyros. Fikk fin plass i havnebyen Linaria. Her ble vi i 4 døgn, leide bil, badet og utforsket øya. Byen Skyros, med sine hvite firkantede små hus som omkranset en fjell-topp, var fantastisk! Menneskene var hyggelige, hjelpsomme, smilende og snakket godt engelsk.
Den 30. juli krysset vi Eggeerhavet østover (60 nm), til øya Psara, og vi hadde nådde fram til de østre Sporadene. Men det blir en annen historie!
Alt er bra, vi koser oss!
Masse hilsener fra Åshild og Harald!